Tuesday 28 June 2011

post Microbiology written exam entry

Salam

Tadi saya dan kawan2 3rd year yang lain baru je habis buat exam Microbiology.Basically dalam subject ni ada kena belajar pasal bacteria, virus,fungus dan keturunan-keturunan mereka yang lain.Alhamdulillah, dah selesai battle 2nd paper kan.Tak sabar sangat2 nak tunggu semua paper habis.Dah letih menanggung.

Soalan dibahagikan ikut General Bacteriology,Immunology,Systemic (special) Bacteriology,Case study, Mycology lastly Virology (General and Systemic).Tiap2 section memang dah dibahagikan sama rata and marks distribution dia memang boleh tahan banyakk.

Ok,frankly speaking,sejujur-jujurnya soalan memang direct,nak kata senang pon boleh la.Tapi entah kenapa tadi saya tak boleh jawab.Sangat tak puas hati dengan performance yang dah bagi sebab tahu kemampuan dan level sendiri macam mana.Entah kt mana silap nya, tak dapat cari.Padahal banyak jugak soalan yang dok tanya2 dengan timah masa malam before exam tu keluar.Tapi tak tahu, kenape tak boleh buat.

First time dalam sejarah sebagai budak medic ni, rase nak give up dengan paper tu.First one hour tu rase cam nak angkat tangan sangat2 panggil pengawas exam nak submit paper.Tapi, sedapkan hati dan berdoa supaya idea datang even last minute.Alhamdulillah, ada yg datang.Allah masih sayangkan saya.First time jugak rasa 3 jam allocated utk written exam tu masa TERpaling Terlama dalam hidup.Nak tipu points pon dah tak mampu nak fikir.Kesian kan? and first time jugak dalam sejarah fikir bukan2 pasal result nanti.Nauzubillah.

Ya Allah, aku tahu dosa ku tinggi menggunung.Tapi janganlah Engkau letakkan hijab di depan ku.Jangan kau duga aku dengan kegagalan dalam exam ya Allah kerana aku tak mampu untuk menanggungnya ya.Aku takut kalau kalau kegagalan aku membawa fitnah kepada agamaMu.Hanya dengan keputusan cemerlang yang mampu ku berikan kepada kedua ibu bapaku.Kerana pada tika ini hanya dengan cara itu aku mampu dan boleh membalas jasa dan penat lelah serta membahagiakan mereka.Namun ya Allah, jika kegagalan itu adalah yang terbaik buat diri yang hina ini, aku pasrah dan redha dengan ketentuanMu.Kuat kan aku ya Allah sesungguhnya Engkau mengetahui apa yang ada di langit dan di bumi.

Ok Mira, bangun balik, jangan sebab 1 paper nak buang masa sedih2 untuk paper lain.more to go.Patho dan Parasite menanti penuh sabar.Tapi tak salah kalau nk bagi space kt diri sendiri utk menangis dan muhasabah balik di mana salah silap supaya ianya tak berulang lagi.

Kawan2 doakan saya

Salam.

3 comments:

  1. doa jer yg boleh mengubah aper yg dh berlaku hari nie..so kita same2 doa k??sedey lame2 pun x gune...mgkn silap aku gak sbb terlampau byk dose smpai Allah tarik nikmat ingatan aku jap..aku redha...as u said He knows the best..kite same2 muhasabah diri...moga kite sume lulus sume subjek n naik tahun..amin Ya Rabb~ (stays strong n keep moving forward)

    ReplyDelete
  2. im with u baby!aku tau mcmane rase die.sgt sush nk terime.tp,nak menyesal skrg xde gune.nk fikir skrg pun xde gune die...maybe Allah nk uji kite.igt!! Allah xkan membebani hambanya lebih dr kemampuan..moge kite same2 lepas babe..tp kalau x,terima dgn redha...<3

    ReplyDelete
  3. aku rse mcm nk kuar sgt the moment aku bace sume soalan.. malas nk ckp pnjang2.. sbb aku pown bru recover.. sat agi aku emo balik.. pape pown doakn aku skali k..
    aku x sanggup nk ulang lg cm last year.. PERIT sgt..
    muahhhx...♥... doa sesame k?

    ReplyDelete